Zijspan Techniek
1. Uitgebreide Beschrijving
Een uitgebreide beschrijving over zijspanrijden vind je in de publicatie van A. Riecker onder: http://docplayer.nl/13664184-Inhoudsopgave-zijspanrijden.html. Hier zijn de volgende onderwerpen van het zijspanrijden behandeld: Deel 1 Zijspantechniek en Theorie 2. Beknopte Handleiding Zijspan AfstellenHoe stel ik een zijspan aan de motor af? Waar moet ik op letten als ik zelf een zijspan aan mijn motor bouw? Onderstaande gegevens zijn van Arie en uit een onbekend tijdschrift, met enkele aanvullingen van de redactie. 2.1. SpoorbreedteIn principe geldt: hoe smaller hoe
beter, alleen bij zeer lichte zijspannen moet dit niet extreem doorgevoerd
worden, omdat de zaak dan te snel omhoog komt. Probeer tussen de 100 en 110 cm
uit te komen, gemeten vanuit het midden van de twee getrokken sporen. 2.2. VoorloopVervolgens moet de voorloop van het
zijspanwiel ingesteld worden. Dit is de maat hoeveel het zijspanwiel vóór
het achterwiel staat. Als vuistregel wordt aangehouden dat het gewicht van de
motor (in kg) gelijk is aan de voorloop van het zijspanwiel in mm. De
instelling van deze maat is alleen mogelijk door het hele zijspan verder naar
voren of naar achteren te monteren. De firma LAK
sidecars hanteert een voorloop van 210 en
180 mm (voor Harley-Davidson motoren). 2.3. Toespoor
Heel belangrijk is de mate van toespoor.
Leg latten tegen de wielen (zorg dat het stuur recht staat) en meet voor het
voorwiel en achter het achterwiel.de afstand. De maat vóór moet kleiner
zijn, het zijspan moet als het ware linksaf willen. Opmerking: 2.4. VluchtDe vlucht van de motor (het naar links
hellen) is verder afhankelijk van de omstandigheden. Begin maar met ongeveer
een halve graad, dat schijnt overeen te komen met een halve centimeter vanaf
de vorkplaat. Dit is eenvoudig met een loodlijntje te controleren, en als je
er wat gevoel voor hebt kan het ook op het oog. De juiste instelling kan
pas proefondervindelijk vastgesteld worden, is afhankelijk van de rijtechniek
en belasting en moet dus soms bijgesteld worden. Wordt de vlucht meer dan 1 cm
(vanaf kroonplaat tot de grond), dan is het beter om eerst meer toespoor in te
stellen. 2.5. Tot slotTot slot van dit stukje over de afstelling: de gegeven maten zijn toermaten, bedoeld voor gebruik op snelwegen en toeristische ritten, met gewoon in de bak zittende passagier. Voor een grotere behendigheid, maar dan is een meeturnende passagier nodig, kunnen alle maten verkleind worden. Dus als je wilt stunten als de Amsterdamse politie tijdens een opstootje, dan kleinere maten aanhouden.
3. RegistratieLet op! Een zijspan moet geregistreerd zijn in het kentekenregister van de RDW. Motorfietsen met een zijspan horen in het kentekenregister de voertuigcategorie L4e te hebben en motorfietsen zonder zijspan voertuigcategorie L3e. In verband met Europese richtlijnen is dit verplicht. Zie voor de procedure en de registratie de website van de RDW. Je ontvangt na wijziging een nieuw kenteken (een kentekencard). |