Service Beurt WL45Overgenomen uit het voormalige clubblad van Alemite, 1. Olie verversenTap de olie af (warm of koud) en plaats de
aftapplug weer op zijn plaats. Gooi ongeveer 1 liter benzine in de olietank en
schud de motor een beetje heen en weer, zodat de zware delen (slijpsel e.d.)
oplossen van de bodem van de tank. Tap de benzine af en gooi daarna een beetje
schone olie in de tank. Tap dit ook af, zodat alle benzine weer uit de tank is.
De tank is nu schoon en kan gevuld worden met schone olie. 2. KlepspelingJe hebt nodig twee steeksleutels van
7/16" of 11 mm, twee voelermaten (één van 0.10 en één van 0.15) en een
sleutel voor de klephulzen. Schroef de klephulzen los en schuif ze naar boven
(gaat soms moeilijk). Zet dan bijv. de uitlaatklep van de voorste cilinder in de
bovenste stand (d.m.v. de kickstarter). Dan kun je de uitlaatklepspeling van de
achterste cilinder controleren c.q. afstellen. Om de uitlaatklepspeling van de
voorste cilinder te controleren c.q. afstellen zet je de uitlaatklep van de
achterste cilinder in de hoogste stand. 3. OntstekingStel eerst de contactpunten af. Deze moet
0.55 mm zijn. Dit meet je met een voelermaat. Zet het contactpunt op de grootste
opening en controleer dit. N.B.Als je om de één of andere reden het gehele ontstekingshuis uit het blok hebt gehaald, let dan op dat je hem goed terug plaatst. - Zorg ervoor dat de voorste cilinder op de compressieslag staat. Dit kun je zien aan de kleppen. De inlaat- en uitlaatklep zijn dan gesloten, schroef desnoods de klephulzen open om dit goed te kunnen zien. - Zet het merkteken op de krukwang in het midden van het inspectiegat. Als je dan het ontstekingshuis terugplaatst moet het streepje op de onderbreker as gelijk staan met het nokje van de contactpunten. Als dit niet goed gebeurd is zal de motor slecht starten en als je hem aan de praat hebt zal alles erg heet lopen. Het is dus erg belangrijk om hier veel aandacht aan te besteden, om later geen grote schade te krijgen. Arie |