Techniek

Beter remmen met de Liberator

Overgenomen uit het clubblad van Alemite,
2e jaargang nr.1 (1998)

De liberators hebben de naam van slechte remmen voorzien te zijn. Ten onrechte. Elke fiets is goed remmend te krijgen. Hieronder volgen enige tips om de boel wat te verbeteren.

1. Zorg dat het wiel goed recht staat. Het frame is symmetrisch, dus moet de afstand tussen de velg en het frame aan beide zijden even groot zijn (zie figuur: A=B).

2. De achterremsleutel is te kort. Deze is ontworpen voor het '40 type met smalle remtrommels en is later nooit meer aangepast aan de bredere remtrommel. Er kan een stukje aan de sleutel worden gelast, zodat de remschoenen niet meer worden scheefgedrukt (zie figuur).

3. De flens waar de remtrommel op vastgeschroefd wordt, zit vaak niet helemaal centrisch t.o.v. de lagers. Bij opnieuw monteren van het wiel dient er dus op worden gelet, dat het wiel weer op de oude manier gemonteerd wordt. Het is dus nodig om wiel en trommel te merken, b.v. met centerpunten.
Uitdraaien van de trommel heeft om dezelfde reden alleen maar zin, als de trommel op de naaf gezet wordt en de naaf op de lagers ingespannen wordt in de draaibank.

4. Gebruik originele remvoeringen. Deze zijn afgestemd op het trommelmateriaal en slijten niet zo hard. Je kan de voering ook lijmen met speciale lijm. Je loopt dan niet de kans dat je de trommel ruïneert, doordat de nagels er tegen gaan open.

5. Ontvet de boel goed. Zorg voor goede keerringen in het wiel. Er loopt dan later ook geen vet meer in.

                         origineel           verlengd
tekeningtekening2tekening3

Arie

service