Mabeco Spanningsregelaar1. Het motormerk MabecoMabeco: Max Bernhardt & Co, later Mabeco-Werke GmbH, Berlin (1923-1927).
Duitse fabriek die robuuste motorfietsen maakte die veel op de Amerikaanse Indian Scout-modellen leken. De 598- en 746 cc zijklep V-twin-blokken werden bij Siemens & Halske gebouwd. Er waren ook 746- en 996 cc racemotoren en een kleine serie 346 cc machines met Garelli-dubbelzuiger tweetaktmotor. Toen Indian naar de rechter stapte omdat de Mabeco-modellen zelfs de rode Indian kleur kregen, werd de productie beëindigd. Siemens & Halske, de grootste aandeelhouders, startten het bedrijf opnieuw op als Mabeco Werke GmbH. Later werd er een 350 cc Garelli-dubbelzuigermotor in licentie gebouwd. 2. Wat moet een Mabeco spanningsregelaar op de website van een motorclub voor Amerikaanse motoren?Een clublid was bezig met het
restaureren van zo'n Indian clone, een Mabeco. Het laatste probleem was de
spanningsregelaar. Hoe kom je aan een vervanger voor het origineel? Een
voorbeeld was er wel (met veel moeite een exemplaar kunnen lenen), maar hoe
werkt het in samenwerking met de dynamo? 3. BeschrijvingDe originele spanningsregelaar bevat twee
spoelen, die twee maak/verbreekcontacten bedienen. Het regelen geschiedt door de
dynamospanning via de spoelen kort te sluiten, als dat nodig is. De contacten
zullen in de praktijk voortdurend staan te klapperen. Het principe is
weergegeven in Figuur 1.
Deze automaat is van Siemens, bouwjaar 1926/1927. Het origineel Het kastje voor de nagebouwde spanningsregelaar,
met en zonder deksel. De twee spoelen met contacten worden vervangen door diodes, zoals aangegeven in Figuur 3. De beide stroomdiodes (regelaars) worden met de anode aan de dynamo verbonden. Figuur 4 geeft de complete bedrading met de regelaar. Het achterlampje brandt altijd! Dit is nodig en hoort zo; zo heb je een voortdurende belasting die nodig is voor een juiste regeling. Figuur 5 |