Techniek

Informatie over E10 voor oldtimers

Hallo leden, lees en doe er wat mee……….

Gisteren (26-09-2019) een artikel in het Financieel Dagblad over ethanol in benzine en oldtimers.

Wat doen we met de oldtimer?
Per 1 oktober vervangen pompstations loodvrije euro95 door E10. Dit kan problemen opleveren voor veel oude voertuigen. Wat te doen met de klassieker?

Wat is er aan de hand?
Elke Europese lidstaat moet zorgen dat zijn brandstoffen voor de transportsector voor 10% uit hernieuwbare bronnen afkomstig is, zo is het streven van de Europese Commissie. En dus stappen pomphouders over. Duitsland en Frankrijk voerden al enkele jaren geleden de iets schonere benzinevariant E10 in, en ook Nederland zet nu die stap. Pomphouders moeten na dit weekend uit minstens de helft van hun benzinepunten E10 laten stromen, aldus de publicatie in de Staatscourant deze zomer. Dat is benzine met tot 10% ethanol, gemaakt uit bijvoorbeeld suikerbieten en daarmee schoner. Maar niet alles rijdt erop.
Hoe groot is het probleem?
Behoorlijk groot. Klassiekers, sommige sportauto's, een groep motorfietsen, sommige boten en grofweg alle benzineauto's van voor 2000 kunnen niet goed overweg met E10. Het gaat om pakweg 900.000 voertuigen in het land, schatte de RAI Vereniging vorig jaar, ongeveer een tiende van het wagenpark. De website E10check geeft een overzicht. Voertuigen kunnen last krijgen van verwerende rubbers en stotterende motoren. Want ethanol brandt goed, maar het kan ontbinden in de tank, vocht aantrekken en veroorzaakt dan roest of verstoppingen. Of het kan in oude motoren te vroeg ontbranden in de motor (pingelen) en zo schade veroorzaken. Tank dit dus niet, stelt de vereniging van klassiekers Fehac.

10 %
De Europese Commissie wil dat brandstoffen in de transportsector voor 10% uit hernieuwbare bronnen afkomstig zijn
Wat dan met die 900.000 voertuigen?
Die zullen moeten zoeken naar de nog pure brandstoffen, nog te koop bij grotere tankstations. Herkenbaar aan glansnamen als BP Ultimate, Total Excellium, Esso Energy Supreme of Shell V-Power. Ze bestaan helemaal uit benzine en mogen naast de biobrandstoffen worden verkocht. Alleen zullen pomphouders dat niet altijd kunnen of willen doen. Fabrikanten bieden daarom ook al flesjes 'E10-verbeteraar' aan. Giet het in de tank en het zou alle nare eigenschappen van biobrandstoffen ongedaan maken. De flesjes lijken op de loodvervanger van vroeger en kosten tegen een tientje voor een kwart liter, goed voor pakweg vijf of zes keer tanken. Het werkt echt, stellen aanbieders. Maar er is weinig over bekend of die claims deugen. Tank voorlopig maar premium, stellen onder meer onderzoeksinstituut TNO, oldtimersverenigingen en zelfs verzekeraars.

Zijn er meer nadelen aan E10?
Ja, het maakt een auto bijvoorbeeld 1,5% minder zuinig, bleek uit enkele Duitse studies. Ethanol bevat per liter minder energie dan pure benzine, dus dan zijn er meer liters E10 nodig om dezelfde afstand te rijden. Ook is er kritiek op het landgebruik: er is landbouwgrond nodig om ethanol te kweken terwijl die grond anders kan worden gebruikt voor voedsel. Brussel stelt dat bedrijven daarom in de toekomst vaker plantenresten moeten gaan gebruiken. Voor nu staan tegenover de nadelen een lagere afhankelijkheid van olielanden en minder milieuschade.

En wat komt er straks?
Mogelijk nog meer biobrandstoffen. De VS werkt al met 15% ethanol, waarmee president Trump boeren een grote afzetmarkt geeft voor hun gewassen. Zelfs 85% ethanol komt al voor in bijvoorbeeld Zweden. Maar benzine en diesel blijven ook dan nog een grote rol spelen. Tot we allemaal zijn overgestapt op stroom, waterstof of volledig groentebrandstof. Pas dan is de klassieker echt fossiel.

ethanol