Excelsior (1908-1931)In de jaren 10 en
20 behoorde Excelsior tot de grote 'drie'. Naast Harley-Davidson en Indian
behoorde ook Excelsior tot de overlevenden na de grote crisis. Tot de ondergang
in 1931, stond Excelsior met de Super-X borg voor een dynamisch gebakkelei
tussen de drie om te domineren op de Amerikaanse motormarkt. Zowel op het race
circuit als daarbuiten was er altijd die competitie. De Excelsior Supply
Company begon in 1906 met het bouwen van motorfietsen. In 1908 kwamen zij met
een goed geteste riem aangedreven 500cc single. Drie Excelsior singles deden mee
met de Chicago-Kokomo Reliability Run, waarin alle drie uitstekend scoorden. Excelsior maakte
zijn eigen versie van de populaire 'Sager-cusion' voorvork.Ook claimde het
bedrijf het beste en meest efficiënte smeersyteem voor hun motoren te hebben.
Het bedrijf in Chicago besteedde ook veel aandacht aan de problemen met de
riemaandrijving. Het bedrijf onderging ook grote veranderingen. In 1912 werd de fabriek ondergebracht in de Arnold-Schwinn Company van Chicago, een grote fabrikant van fietsen. In 1913 werd de naam van de fabriek Excelsior Motor Manufacturing and Supply en de singles werden uit het programma gehaald. In 1911 schitterde
de racer Joe Wolters op de circuits met een Excelsior twin, waarmee hij het
record op 145 km/h zette. Voormalig Indian racer en internationale ster Jake
DeRosier was naar Excelsior overgestapt en begon direct records op zijn naam te
zetten. Verder werd op een Excelsior in 1913 tijdens een boardtrack race in Los
Angeles gemiddeld 100 mph (161 km/h) gereden door Lee Humiston . Ignaz Schwinn bracht veel ervaring mee in de motorwereld voor marketing en voerde de productie op. In 1914 werd een tweetakt lichtgewicht model geintroduceerd en Excelsior bleef succesvol in de racerij. In 1915 had Harley-Davidson een volledige race afdeling met vier van de beste coureurs. Maar Excelsior bleef succesvol in de racerij. Maar een echt groot succes kwam in 1917, toen Alan Bedell met een Henderson 4 cylinder in 7 dagen en 16 uur reed van Los Angeles naar New York, waarmee Indian met bijna 4 uur werd geklopt. In oktober van datzelfde jaar kocht Ignaz Schwinn de Henderson Motorcycle Company.
|