Crocker (1934-1941)Albert Crocker was begonnen als rider/designer bij Thor in de jaren 10. Hij werd later Indian
dealer in Denver, en vervolgens vertegenwoordiger van Indian in Kansas City. In
1928 zette hij als agent van Indian dit merk op de kaart in Los Angeles en
California. Hun eerste Crocker motorfietsen waren speedway racers met Indian Scout 750cc V-twin blokken. Voor
de korte baan waren echter de lichtere motoren in hun voordeel. Daarom bouwde
hij zelf 500cc kopklepper eencylinders. Deze 40 HP motoren deden het zeer goed
met de speedway sterren Jack en Cordy Milne, die later wereld kampioenen
zouden worden. De eerste serie van de 1000cc V-twins die hij bouwde waren kopkleppers, met open klepveren, zoals dat bij de speedway machines het geval was. De twee stoterstangen zaten in een gemeenschakkelijke buis. Het blok had 50 HP bij 5800 rpm. Crocker maakte veel gebruik van aluminium en aluminium legeringen voor o.a. motorblok, generatorhuis, footboards, achterlicht, instrumentenpaneel, benzinetank. Er kwam in 1936 echter nog een 'hot rod' kopklepper ten tonele, n.l. de 1000cc Knucklehead. Deze
kreeg in de pers en op de weg echter alle aandacht. Deze Harley was 36 kg
zwaarder dan de Crocker, had ongeveer 10 HP minder, maar kostte $150 minder dan
de California twin van Crocker. Tussen 1939 en 1943 heeft Crocker een motorscooter gebouwd, de zogenaamde Scootabout, maar dat was geen groot succes. Crocker had gehoopt dat Indian de rechten zou kopen voor de ohv twin, maar de tweede wereldoorlog gooide roet in het eten. Crocker stierf in 1961 op 79 jarige leeftijd.
|