Cleveland (1902-1905), (1915-1929)De eerste Clevelands (en zo ook andere merken), leken sprekend op de eerste Indians. Het
is ook niet duidelijk, of Indian of Cleveland de eerste was. De eerste
Clevelands kwamen uit Hartford, Connecticut, en werden door de American Cycle
Manufacturing Company gebouwd (1902-1905). Vanaf 1920 werd de machine groter, er kwamen footboards op en bredere spatborden. De cylinderinhoud
werd vergroot tot 270cc. In 1923 werd een Sport Solo Model E aangeboden, met
accu en elektrisch licht. Deze lichte fietsen deden het goed bij verschillende lichtgewicht endurance en 100- en 200-miles
races. Deze goedkope motorfietsen ($150,-) waren populair bij dames en bij
degenen die zich geen Flying Merkel van $275,- konden veroorloven. Cleveland bouwde vervolgens de 600cc T-head four.
Deze viercylinder was een zijklepper, met de inlaat links en de uitlaat rechts.
Deze machine was afgeleid van de Belgische Pierce four, die ook voor ACE model
stond. De prestaties bleven echter onder die van ACE en Henderson. In 1927 ging de cylinderinhoud naar 1000cc, waardoor deze eindelijk goed kon meekomen met de Henderson en de ACE fours. De finale van deze viercylinder kwam met het uitbrengen van de Tornado in 1929. Plannen waren er wel om voor 1930 de Century in productie te nemen. Deze was al getest en haalde een snelheid van 100 mph (161 km/h). Toen de productie begon, stortte Wall Street in, en Cleveland stortte mee.
|