Wie was Joe Petrali

gegevens zijn vertaald uit 'The Big Book of  Harley-Davidson, 1989

Wie was Joe Petrali? Waarom is Tom zo'n fan van deze man? Waarom is Tom een Joe Petrali Bike aan het bouwen (zie foto's)? Genoeg aanleiding om wat meer over deze Joe Petrali te weten te komen.

Iedere sport heeft wel zijn legendarische helden, zoals Johan Cruijf of Abe Lenstra voor het voetbal, Jan Jansen voor het wielrennen, Cassius Clay (Mohammed Ali) voor het boksen. Smokey Joe Petrali was zo'n legendarische held voor het motor racen.
Joe is geboren in San Francisco, op 22 februari 1904. Hij maakte voor het eerst kennis met motorfietsen, toen hij op zeven jarige leeftijd de oude Flanders motor van zijn buurman mocht poetsen. Op zijn 12e heeft Joe op deze Flanders een solo ritje maken, waarmee voorgoed de liefde voor motoren was begonnen.

In de jaren 30 won hij praktisch alle motorwedstrijden die er maar plaats vonden. Vooral domineerde hij op de mile en halve mile dirt tracks in 1935. Hij won elk National Dirt Track Championship dat in 1935 werd gereden, en dat waren er  in dat jaar in totaal 13. Hij vestigde vier nieuwe A.M.A records en werd gekroond tot de Dirt Track Champion van 1935.

Joe begon met een single cylinder Indian, die hij van zijn vader kreeg. Deze machine werd direct omgebouwd en getuned voor competitie rijden. Hij was heel succesvol, zowel bij zuinigheidsritten (gasoline economy runs) als tot race wedstrijden (outlaw race meets) in Noord Californië. Omdat hij opviel, werd hij uitgenodigd om één van de Indian racers te rijden. Hij was toen pas 16 jaar, maar eindigde toch als tweede achter de aller beste fabrieksrijders van die tijd.

Door zijn werk in motorzaken en door de races, deed Joe veel ervaring op met alcohol en carburatie. Toen in 1925 de Harley-Davidson teamgenoot Ralph Hepburn zijn hand brak tijdens een ongeval met zijn Harley en niet kon racen, sloot Joe Petrali een deal met Ralph om in zijn plaats te rijden. De Harley werd snel gerepareerd en Joe vermorzelde oude snelheidsrecords op 4 juli 1925. Hij won de 100-Mile National Championship, met een snelheid van gemiddeld meer dan 100 mil/h.
Met zijn 1000cc Harley-Davidson ging hij maar door met nieuwe snelheidsrecords. Aan het eind van 1925 werd hij uitgeroepen tot National Champion.

Daarna was Joe Petrali actief in de 350cc klasse, die toen werd ingevoerd. In de 20er jaren eerst op een 350cc Excelsior. Na 1930 werd het definitief Harley-Davidson. Op de 350cc Peashooter was hij zeer succesvol tegen de Indians en de Engelse 350cc machines.
In 1937 werd Petrali de snelste man op 2 wielen op het strand van Daytona, met de gestroomlijnde 61 cubic inch OHV V-twin (knuckle head). Dezelfde dag vestigde hij nog een snelheidrecord op een 45 cubic inch van Harley-Davidson.

Naast het racen was Petrali ook zeer succesvol bij hill climbing en bereikte het nationale kampioenschap gedurende 5 achtereenvolgende jaren (1932 tot 1936).

In 1970 was Petrali official voor de United States Auto Club en was de USAC timer, die officieel het Harley/Davidson snelheidsrecord in Bonneville noteerde in oktober 1970.
Joe Petrali, een heel bijzondere sportman.

 

 

 

 

logo