Indian Chief 1206 cc voor het Engelse Leger

door Frank

Na veel wikken en wegen had ik besloten om de WLA en de Norton weg te doen zodat ik iets anders ervoor terug kon kopen. Michel bood een goede prijs en deed vervolgens een gunstig aanbod om zijn Chief over te nemen.
Er zat een engels kenteken bij en ik stond erop dat hij mij dan zou helpen met de keuring. Dat is dus gelukt. Het was vooral moeilijk om Uncle Sam weg te moeten doen, want ik had hem al vanaf 1989 en ik heb er zeer veel plezier mee beleefd.

Het gaat om een Indian chief 1206cc die van december 1941 t/m oktober 1942 geleverd zijn aan het engelse leger. Het gaat om 100 exemplaren waarvan er 12 voor het Poolse leger bestemd waren. Dit alles is na te gaan aan de hand van het motorbloknummer. Ze zijn geleverd met veelal een zijspan van Indian. Al snel bleek dat de motoren te zwaar waren om aan te trappen voor de gemiddelde militair van toen die tijd. Vrij snel daarna werden ze overgedaan aan de postdienst (alsof die mannen wel de motor fatsoenlijk aan konden trappen!).

De leuke details van de motor zijn het originele NOS luchtfilter en het gereedschapskistje, verder is het nog de originele uitlaat en de originele carburateur in de groene verf uit die tijd. De motor was blauw maar naar enig peuterwerk kwam overal de originele groene verf onderuit. Op veel plaatsen is het niet opnieuw overgeschilderd (b.v. de `footboards' of het oliepomphuis). De teller is anders dan in de boeken hij gaat als ik mij niet vergis tot 130 maar aan alles is te zien dat hij oorspronkelijk bij de motor hoort ( het huis is wel olivedrap).
Verder zat het originele werkplaatshandboek er nog bij en op de voorpagina staan de nummers (100 stuks) waarbinnen dit motorbloknummer ook valt. Michel had het ooit voor heel veel geld erbij gekocht maar zoals hij zei het hoort bij de motor.

Eigenlijk was ik op zoek naar een vooroorlogse Indian, rood met indianenkoppen op de tank, maar deze voldoet ook enigszins aan mijn wensen. Het grote voordeel van legergroen is natuurlijk dat je niet zo snel bang hoeft te zijn voor een krasje of modder. Hij wordt dan alleen maar mooier en origineler om te zien.
Inmiddels is het kenteken binnen . Het stelde niet veel voor, hij keek naar het framenummer en de algemene staat en vooral naar de spaken. De verlichting en het geluid (veel te veel) werden niet getest.

Jammer dat er nu pekel ligt anders was ik al een blokje om gaan rijden. Maar ja mijn tijd komt nog wel!
Het hoesje op de koplamp komt van een wehrmachtsgespan (R75 of KS750). Het was in de oorlog gebruikelijk dat men elkaars buitgemaakte spullen gebruikte. Denk aan de foto met de Duitse soldaten op de Chief. Ik ken ook een foto van een yank die met een Duitse regenjas op een WLA rondreed.

P.S.
Vandaag (28/01/2008) had ik contact met de schrijver van het boek "An American in Paris... the story of the Indian 74 model 340".
Hij vertelde mij dat er één pagina gewijd was aan deze specifieke Indian. Michel had hem een keer foto's laten maken en het één en ander verteld over de motor. Het boek kan elk moment uitgebracht worden.

Nagekomen bericht:
Wil je de motor aan alle kanten bekijken en horen hoe hij loopt? Klik dan maar op deze link van YouTube.

  

Twee Army Chiefs naast elkaar! (van Henny en Frank)

logo