Mabeco Spanningsregelaar

1. Het motormerk Mabeco

Mabeco: Max Bernhardt & Co, later Mabeco-Werke GmbH, Berlin (1923-1927). Duitse fabriek die robuuste motorfietsen maakte die veel op de Amerikaanse Indian Scout-modellen leken. De 598- en 746 cc zijklep V-twin-blokken werden bij Siemens & Halske gebouwd. Er waren ook 746- en 996 cc racemotoren en een kleine serie 346 cc machines met Garelli-dubbelzuiger tweetaktmotor. Toen Indian naar de rechter stapte omdat de Mabeco-modellen zelfs de rode Indian kleur kregen, werd de productie beëindigd. Siemens & Halske, de grootste aandeelhouders, startten het bedrijf opnieuw op als Mabeco Werke GmbH. Later werd er een 350 cc Garelli-dubbelzuigermotor in licentie gebouwd.
(bovenstaande tekst is overgenomen uit de internet encyclopedie Wikipedia)

2. Wat moet een Mabeco spanningsregelaar op de website van een motorclub voor Amerikaanse motoren?

Een clublid was bezig met het restaureren van zo'n Indian clone, een Mabeco. Het laatste probleem was de spanningsregelaar. Hoe kom je aan een vervanger voor het origineel? Een voorbeeld was er wel (met veel moeite een exemplaar kunnen lenen), maar hoe werkt het in samenwerking met de dynamo?
Na heel veel moeite is men erin geslaagd het schema en de werking van de spanningsregeling voor deze Indian clone te reconstrueren. Hierdoor kon deze bijzondere spanningsregelaar met moderne componenten nagebouwd worden en met succes.
Doordat alles van dit merk in de oorlog is vernietigd, is er niets meer van te achterhalen. Je moet het hebben van mensen die vroeger wel eens iets met dat spul gedaan hebben. Nu is dat nog net gelukt. Maar ja, die generatie sterft ook langzaam uit!
Als we het speurwerk en gepuzzel nu niet documenteren, zijn deze gegevens over een x-aantal jaren weer verdwenen.
Daarom wordt dit speurwerk op onze website gezet om vast te leggen voor het nageslacht. Iemand die via Google iets over deze spanningsregelaar zoekt, komt dan vanzelf wel op deze website terecht.

3. Beschrijving

De originele spanningsregelaar bevat twee spoelen, die twee maak/verbreekcontacten bedienen. Het regelen geschiedt door de dynamospanning via de spoelen kort te sluiten, als dat nodig is. De contacten zullen in de praktijk voortdurend staan te klapperen. Het principe is weergegeven in Figuur 1. Deze automaat is van Siemens, bouwjaar 1926/1927. 
Het originele bijbehorende bedradingsschema is in Figuur 2 weergegeven.

Het origineel

Het kastje voor de nagebouwde spanningsregelaar, met en zonder deksel.
       

Figuur 1

Figuur 2

De twee spoelen met contacten worden vervangen door diodes, zoals aangegeven in Figuur 3. De beide stroomdiodes (regelaars) worden met de anode aan de dynamo verbonden.

Figuur 3

Figuur 4 geeft de complete bedrading met de regelaar. Het achterlampje brandt altijd! Dit is nodig en hoort zo; zo heb je een voortdurende belasting die nodig is voor een juiste regeling.

Figuur 4

Figuur 5