Yale (1902-1915)

In de jaren 10 was Yale een belangrijke speler op de motormarkt. De Consolidated Manufacturing Company in Toledo, Ohio, werd in 1902 opgericht. In 1903 kochten zij de California Motorcycle Company, waardoor zij een goede basis kregen om mee te beginnen. De eerste 5 jaar werden de motorfietsen verkocht onder de naam Yale-California.

In 1908 kreeg de motorfiets een verbeterde voorvork en iets meer vermogen. De leren aandrijfriem zou goed zijn voor 8000 km. In 1909 werd het blok vergroot tot 473cc met een vermogen van 3.5 HP. Het vliegwiel verdween in het carter.
Yale deed ook mee met verschillende endurance wedstrijden. In 1909 waren de eerste drie deelnemers die binnenkwamen in de 600-mile Chicago Motorcycle Club endurance run, Yale rijders.

In 1912 schakelde de firma over op kettingaandrijving (belt drive werd een optie). De Yale V-twin viel op door de koelribben die allemaal horizontaal stonden.
Het motorblok in de laatste Yales was een 998cc V-twin met een 2-versnellingsbak. De single was ook nog leverbaar in de 2-versnellings uitvoering. Tijdens de 1e wereldoorlog moest Yale ermee ophouden door de te geringe belangstelling voor motorfietsen.

yale

yale

yale

yale