Merkel (1902-1915)

De motorfietsen die door Joseph Merkel gebouwd werden, waren gericht op het leveren van hoge prestaties. De motoren nodigden uit om te proberen zo hard mogelijk te rijden. Mede door de competitie met Harley-Davidson en Indian was het racen erg populair en bracht veel geld in het laatje, zowel voor de initiatiefnemers als voor de rijders.merkel

Nadat Merkel in 1909 werd gekocht door de Light Manufacturing and Foundry Company, verhuisde het merk naar Pennsylvania. 
Enkele van de 500cc riem aangedreven machines zijn in de originele Merkel fabriek in Milwaukee omgebouwd tot racer. Eén van deze racers kwam in handen van een jonge testrijder Maldwyn Jones, die met deze Merkel grote successen behaalde. Jones bracht het tot een echte kampioen racer en zijn vaardigheden om de Merkel te laten presteren, gaf het merk het imago van kracht en prestaties.
De Merkel voorvork was het voorbeeld voor andere fabrikanten voor hun race motoren. Ook de achtervering was een geavanceerd concept. Alle wegen zijn even glad op een Flying Merkel, was de reclame boodschap.

Toen Merkel in 1911 overging in handen van Miami Cycle and Manufacturing Company in Ohio, werd het fabrieks race team ontbonden, hoewel Jones en enkele andere rijders toch nog motoren ter beschikking kregen.

Tot 1913 hadden de Ohio Flying Merkels mechanische inlaat kleppen, de kettingaandrijving was optioneel. De motorfiets werd steeds verbeterd. In het laatste modeljaar 1915, kreeg de motor een kickstarter. Een 2-versnellings uitvoering was optioneel.
Merkel was het minst conservatief van alle beginnende motorfabrikanten. Zij probeerden meer mechanische nieuwtjes uit dan de meeste anderen en gaven Indian en Harley-Davidson flink partij op het race circuit. Maar zoals velen in deze periode ten onder gingen door tegenvallende verkoopcijfers, verdween ook de Flying Merkel van het toneel.

merkel

merkel   merkel

merkel

merkel  merkel

merkel   merkel

 merkel

merkel  merkel 

merkel merkel