Henderson (1912-1931)In hetzelfde jaar dat Ignaz Schwinn Excelsior inlijfde, begonnen Tom en William Henderson hun motorfietsen fabriek. Na 5 jaar zelfstandige productie, werd de Henderson Motorcycle Company ook toegevoegd aan de Chicago industrieel Schwinn. In 1912 verscheen de eerste 7 HP Henderson viercylinder. Het was een erg lange motorfiets. Dit zou de schokken van de weg reduceren tot een minimum, omdat het zadel tussen de wielen was geplaatst, aldus Henderson. Door deze lange constructie (wielbasis 65 inch), was het eenvoudig een tandem zadel te monteren. Ook met passagier had de berijder een optimale controle over de motorfiets. Deze viercylinder werd opgevoerd tot 8 HP, met een cylinderinhoud van 1065cc. De achterrem, die
uit een klemmende band bestond, is van 1913. Deze werd met een voetpedaal
bediend. De vier losse cylinders stonden op een aluminium carter, waarin de 3
maal gelagerde krukas draaide.De motor moest aangezwengeld worden, zoals dat bij
automobielen het geval was. Op aandringen van dealers, werd al in 1914 begonnen om een model met kortere
wielbasis te ontwerpen. In 1915 werden vele verbeteringen doorgevoerd, maar de
verkoopsprijs daalde noodgedwongen toch ($295,-, voor de 2 versnellings versie $335,-). De
levensvatbaarheid van verschillende motorfiets fabriekanten werd danig op de
proef gesteld. Door de oorloge prijzen gingen de prijzen van grondstoffen
omhoog en werd er alles aan gedaan om te overleven . Op het dieptepunt in 1916
werd Henderson onderdeel van het Ignaz Schwinn bedrijf. In
1917 werd het nieuwe G model uitgebracht met 3 versnellingen, nieuwe inlaat en
verbeterde voorvork. Henderson rijder Alan Bedell reed een nieuw record
van oost naar west in 7 dagen, 16 uur, dat bijna 4 dagen sneller was dan
het oude record. Ook het Canada-to-Mexico record sneuvelde met Roy Artley op een
Henderson. De
productie van Excelsior-Henderson in Chicago zou nog 12 jaar duren. De frames
werden wat zwaarder uitgevoerd, smeersysteem werd verbeterd. Het K-model had een
grotere boring en slag, dat op 1310cc kwam bij 18 HP. |